Днес имам намерение да напиша една пиеса, която ще нарека "МАЙСТОРИ". В нея, ще се разказва за двама майстори. Единия е възрастен и по-опитен, чието име ще е Бай Добри, а другия, ще е по-млад и неопитен на име Пешо. Пешо ще помага като чирак на Бай Добри, от когото ще се учи и Бай Добри, ще се опитва да предаде знанията си на Пешо. Целта на пиесата, ще бъде хумористично пресъздаване на нелепи и смешни ситуации между двамата майстори в процеса на работата, като те си разменят реплики. Бай Добри винаги, ще е сериозен и ще се отнася сериозно към работата, а Пешо, ще прави грешки и ще се отнася към работата небрежно и лековато.
Действащи лица:
- Бай Добри – възрастен, опитен майстор. Винаги сериозен и концентриран върху работата.
- Пешо – млад и неопитен чирак. Склонен да бъде небрежен и несериозен.
Място на действието: Старата работилница на Бай Добри. Работното пространство е изпълнено с инструменти, дъски, гвоздеи, планове на стени, но цари известен безпорядък.
Първо действие
(Бай Добри стои над план за ремонт на масивна дървена врата. Той е съсредоточен и чертае детайли. Пешо се приближава с чук в ръка и вижда, че има почивка за момент.)
Бай Добри: (без да вдига глава)
Пешо, донесе ли гвоздеите, които ти заръчах?
Пешо: (сякаш търси в джобовете си)
Ааа, чакай малко, Бай Добри... Оставих ги... мисля, че до пейката навън. Или може би в склада? (мислейки) Или при койката в ъгъла?
Бай Добри: (изсумтява, но сдържа раздразнението си) Пешо... какво ти казах за гвоздеите? Те са основното нещо! Без гвоздеи няма врата. А без врата няма клиент. Явно, или си заспал на пейката, или на койката, а може би си спал в склада??
Пешо: (усмихва се широко) Абе, Бай Добри, какво толкова! Винаги мога да си измисля нещо... може би лепило? (намигва) Може да минеш и без гвоздеите. А за спането...
Бай Добри: (сериозно) Пешо... няма "може би" в тая работа. Няма лепило за дървена врата, дето ще издържи повече от една зима. Гвоздеите са основата. Отиди, донеси ги и си гледай работата. (почва да чертае отново)
(Пешо излиза за миг, но се връща почти веднага, държейки ръждясал чук.)
Пешо: (с усмивка) Ето! Намерих чука! А гвоздеите... май ще ги взема малко по-късно, а?
Бай Добри: (поглежда го строго) Пешо, ти ме подлудяваш. Ако си ми дошъл само да държиш чук като играчка, по-добре се върни в училище. Тука се работи със сериозност!
Пешо: (намръщено) Ей, Бай Добри, не се сърди сега. Тук сме заедно да се учим, нали? Не е всеки майстор като теб още от люлката.
Бай Добри: (въздиша) Аз съм се родил майстор, Пешо. А съм станал с много, мнооого труд!!! Но за разлика от теб, когато ми казваха да донеса гвоздеи, ги носех на време. Слушай и учи. Само така ще станеш майстор. Иначе... ще си останеш с чука и големите приказки.
(Пешо отново излиза, този път по-сериозно, а Бай Добри се обръща към чертежите си.)
***
Във второто действие двамата ни герои се намират във частна вила, която още е във строеж. Бай Добри както винаги е дошъл рано на работа и се е заел да подготви разтвора, с който ще залепва плочките в банята на вилата. По едно време се появява чиракът Пешо, който почти винаги закъснява за работа в добро настроение, тъй като вечерта е бил на бар с приятели и се е запознал с новата красива сервитьорка в бара. Бай Добри го смъмря и го кара да му подаде теракола (вид циментово лепило за плочки), за да подсили сместа, но Пешо му подава фугин за плочки със същия цвят.
Второ действие
(Сцената: частна вила, която е все още в строеж. Мястото е все още хаотично, с чували цимент, плочки и инструменти разхвърляни из различни краища. Бай Добри е дошъл рано и вече подготвя разтвора за лепене на плочки в банята. Той старателно разбърква сместа в голяма кофа. По едно време, с няколко часа закъснение, се появява Пешо – видимо весел, макар и с леко уморено лице, хванал телефон в ръка и слуша музика.)
Бай Добри: (без да вдига глава от работата) Пешо, откога се започва работният ден в десет часа? Тук не сме на дискотека!
Пешо: (с широка усмивка) Ех, Бай Добри, какво толкова! Животът е кратък, трябва да се забавляваме, а? Вчера се запознах с една красавица... сервитьорка! Още не мога да се съвзема.
Бай Добри: (сериозно, продължава да бърка сместа) Пешо, тук сме да строим, не да разказваш истории за барове и момичета. Виждаш ли тази кофа? Трябва да се завърши преди обед. Подай ми теракола, че сместа още не е достатъчно силна.
Пешо: (сякаш не чува) Ти да видиш, Бай Добри... как ми се усмихваше цяла вечер! Много хубаво момиче. И знаеш ли, май разбира от строителство. Казва, че баща ѝ е майстор.
Бай Добри: (по-строго) Пешо, остави момичетата за по-късно. Сега е време за работа! Тераколът, бързо!
(Пешо с небрежна походка се насочва към чувалите. Той взема първия, който вижда, и го подава на Бай Добри.)
Пешо: Ето, готово. Както казваш, работа, работа!
(Бай Добри бърка сместа, но след няколко секунди забелязва нещо странно в цвета ѝ. Спира да бърка и взема чувала в ръце. Поглежда го внимателно и се намръщва.)
Бай Добри: (с явно недоволство) Пешо... какво си ми подал?! Това е фугин, а не теракол!
Пешо: (гледа го объркано) Че каква е разликата? И двете неща са сиви, и двете се мажат...
Бай Добри: (вдига ръце с раздразнение) Пешо! Разликата е, че фугинът е за фугите между плочките, а тераколът е за залепването на плочките! Ако ги лепим с фугин, утре ще са на пода, а не на стената.
Пешо: (усмихва се) Ама че работа... Е, няма проблем, ще ги залепим отново утре, нали?
Бай Добри: (очите му блестят от гняв) Пешо! Искаш ли да обясняваш на клиента утре защо плочките му са паднали в краката му, или ще ми донесеш теракола като човек?
Пешо: (замисля се) Абе, Бай Добри, много се палиш за някакъв си чувал! Спокойно де, ще го оправим.
(Пешо тръгва обратно към чувалите, но този път внимава повече. След малко донася правилния чувал и го подава на Бай Добри.)
Бай Добри: (с ироничен тон) Благодаря, най-сетне. Сега се моли този разтвор да не се сгромоляса като твоите баровски истории.
(Започва да разбърква отново, докато Пешо се обляга на стената и поглежда телефона си с усмивка.)
Пешо: (мечтателно) Знаеш ли, Бай Добри, мисля си, че тази сервитьорка може да стане майстор като теб. И тогава... аз ще ѝ бъда учител!
Бай Добри: Какъв учител можеш да й бъдеш ти?!! Ти и за креватно джудо не ставаш! Последната с която беше, сега излиза със Спас Хореографа. - иронично се усмихна старият майстор.
***
Нека продължим с трето действие: Бай Добри е в банята и лепи плочките. Казва на Пешо да му донесе още теракол, защото този в кофата до него свършва, а Пешо тръгвайки с досада рита на пода една празна консервена кутия от русенско варено, която отскачайки от ръба на входа към банята се удря в поставения дълъг нивелир до стената, който се хлъзга по нея и удря бай Добри по главата, който на свой ред изпуска плочката намазана с последния теракол на пода и тя се строшава ;)
Няма коментари:
Публикуване на коментар